Ahad, 26 Ogos 2012

Yamtuan Antah mempertahankan kedaulatan Seri Menanti


KEPERIBADIAN YAMTUAN ANTAH
Nama : Tunku Laksamana Antah ibni Almarhum Raja Jadin
Jawatan : Yamtuan Seri Menanti
Wilayah jajahan : Terachi , Ulu Muar , Gunung Pasir dan Jempol






FAKTOR PENENTANGAN


  • Dato' Kelana membuat perjanjian dengan British
          • Yamtuan Antah tiadak mengiktiraf  Dato' Kelana sebagai pembesar Sungai Ujong
          • Dato' Kelana mengistiharkan Terachi sebagai wilayahnya.
PERISTIWA PENENTANGAN


Yamtuan Antah menentang penempatan seorang Penolong Residen British di Sungai Ujong. Beliau khuatir British akan meluaskan kuasanya ke kawasan-kawasan di sekitar Sungai Ujong. Kapten Tatham dihantar ke Sungai Ujong untuk bertugas sebagai Penolong  Residen British setelah Dato' Kelana meminta bantuan dan perlindungan British.
Pada 1875, perlantikan Yamtuan Antah sebagai Yamtuan Besar Seri Menanti tidak diiktiraf oleh Dato' Kelana kerana beliau telah berkuasa sejak 1874. Yamtuan Antah turut bertindak balas dengan tidak mengiktiraf Dato' Kelana  sebagai pemerintah Sungai Ujong.  Satu pergaduhan berlaku antara Yamtuan Antah dengan Dato' Kelana. Pergaduhan ini berlaku  berikutan tuntutan Dato' Kelana ke atas Terachi yang dianggap kawasan di bawah kekuasaannya. Dengan bantuan tentera British, Dato' Kelana dapat menewaskan Yamtuan Antah. Tengku Antah terpaksa berundur ke Bukit Putus. British seterusnya menawan Bukit Putus dan menguasai Kuala Jempol serta Terachi pada bulan Disember 1875.
Maharaja Abu Bakar dari Johor menasihati Yamtuan Antah supaya berdamai dengan British. Pada akhir 1876, Yamtuan Antah menandatangani satu perjanjian dengan British. Beliau diiktiraf sebagai Yamtuan Besar Seri Menanti dan jajahan takluknya  iaitu  Johol, Jempol, Terachi, Ulu Muar, Inas dan Gunung Pasir.



KESAN PENENTANGAN

-Maharaja Abu Bakar dari Johor menasihati Yamtuan Antah berdamai dengan British , namun begitu , ianya tidak dipersetujui oleh Dato' Siamang Gagap .
-Yamtuan Antah berunding dengan gabenor NNS iaitu William Jervois
-Yamtuan Antah diiktiraf sebagai Yamtuan Besar Seri Menanti
-British berpeluang meluaskan pengaruh di Negeri Sembilan

UNSUR PATIROTIMA


  • Berani
  • Bertanggungjawab untuk mempertahankan wilayahnya
  • Menentang British daripada mengugat kedaulatan bangsanya

18 ulasan:

  1. isi isi memenuhi kriteria esei sejarah saya terima kasih!

    BalasPadam
  2. Blackjack - DrmCDC
    Learn about the game strategy and strategy of Blackjack - DrmCDC's game The 청주 출장안마 players will 당진 출장마사지 sit on the sidelines and face 의정부 출장안마 a 경상북도 출장샵 large dealer. 광명 출장안마 Practice.

    BalasPadam